Dela nyhet
Jungfrumönstringen 11 maj 2025
Igår, 07:38 0 kommentarer
Jungfrumönstringen 11 maj 2025
Digitalt skepparmöte kl 9:00
Första start kl 11:00
Sista start 15:00
Länk teams:
Anslut till digitalt rorsmansmöte
Bana meddelas på rorsmansmöte och beroende på vindar beslutas banordning och ev avkortningar. 3 seglingar är planerade. Nedan finns förslag på banalternativ beroende på vindriktning.
Bana 1- Stora Essingen runt
- Harstart på fjåset, ILCA 6 startar 2 min tidigare än ILCA 7
- Runda utlagd boj (SB eller BB bestäms på rorsmansmöte)
- Runda Stora Essingen mot-/medsols bestäms på rorsmansmöte
- Runda grön prick utanför Björnholmen – babordsrundning
- Målgång bakom motorbåt
Bana 2 – Jungfrusund farled
- Harstart utanför MKS, ILCA 6 startar 2 min tidigare än ILCA 7. Vid behov läggs ett kryssmärke (rundningshåll bestäms på rorsmansmöte).
- Mål strax norr om Jungfrusundsholmarna i sundet mellan Gällstaö och Estbröte mellan funktionärsbåt och utlagd boj.
Bana 3- Jungfrusund norra leden
- Harstart Jungfrusund, ILCA 6 startar 2 min tidigare än ILCA 7. Vid behov läggs ett kryssmärke (SB eller BB bestäms på rorsmansmöte)
- Segling norr om Kungshatt och fågelön enl skiss
- Målgång utanför MKS vid den gröna pricken och funktionärsbåt, finns ej funktionärsbåt på plats gäller gröna pricken.
Bana 4 – Nockebybron (vid nordvästlig vind)
- Harstart på fjåset, ILCA 6 startar 2 min tidigare än ILCA 7
- Runda utlagd boj strax efter Nockebybron – babordsrundning
- Runda grön prick utanför Björnholmen – babordsrundning
Halvindsmålgång bakom följebåt
Bana 5 – krysslänsbana på Fjåset
- Harstart enl kvällskör
- 3 kryssar och två länsar
Start
Vid distanssegling (Jungfrusund, Stora Essingen, Nockebybron) startar ILCA 6 2 min innan ILCA 7 och vid bansegling gäller start som vid kvällskör och alla startar samtidigt.
Hare segling 1 är den som kom på 10:e plats sista kvällsköret. Hare på segling 2 och 3 är den som kommit på 10:e plats i racet innan. Starten skall alltid följas av en kort kryss boj läggs i rundas innan man seglar bestämd bana. Ingen kryss i den stora farleden, dvs mellan Stora Essingen och Gröndal.
Mellan seglingarna finns möjlighet för egen energipåfyllning.
Tänk på att hålla koll på varandra om någon/ några kapsejsar. Det är en lång bana och det kan svårt för funktionärsbåten eller säkerhetsbåten att vara överallt. Viktigt att meddela funktionär om ni bryter och att funktionärer räknar in alla seglarna, så man vet att alla kommer i mål inför varje delsegling.
Vi ses på Fjåset!
/ Kristin & Robert